25 maart 2020

Architecten werken vanuit huis: Common Affairs

publicatie architectenweb.nl

Het kabinet heeft werkend Nederland opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken, als een van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Ook architecten geven gehoor aan deze oproep. Architectenweb vraagt aan verschillende bureaus hoe zij hier vorm aan geven. In deel 11 een gesprek met Jos van Eldonk, Berend Hoffman (beide architect en partner) en Jacklin Goverde (communicatie) over het thuiswerken bij Common Affairs. “Je kijkt dieper in ogen dan je ooit voor mogelijk hield.”

Nederland zit in zijn tweede thuiswerkweek. Het is de meeste bedrijven wel gelukt om voor hun medewerkers een thuiswerkplek te organiseren, van waaruit ze kunnen inloggen op een netwerk. Vorige week vertelde architecten vol goede moed over hoe zij het thuiswerken organiseren, maar we zijn toch wel benieuwd hoe het inmiddels gaat. Is iedereen nog steeds optimistisch of dringen de nadelen zich nu ook op? 

Om met de onderlinge communicatie te beginnen, hoe gaat het nu?

“Het hele bureau werkt thuis en logt in op het netwerk. We hebben een scala aan nieuwe programma’s ontdekt om met elkaar en de buitenwereld te communiceren. We bellen, Skypen, Zoomen, WhatsAppen en Teamen wat af met elkaar. We hebben nog nooit zoveel geleerd als in de afgelopen week.

Ons team is heel hecht. We hadden net als directie een aantal sessies achter de rug waarin we met elkaar hebben gefilosofeerd over de toekomst van het bureau en ook in een teamsessie met de medewerkers over een nieuwe, meer open manier van werken. We waren in de afgelopen maanden gestart om die verschuiving stap voor stap te maken. Nu ondervinden we in sneltreinvaart met elkaar wat het effect is van een andere manier van werken. Juist in deze situatie wordt onze cultuur vanzelf nog beter zichtbaar en hebben we gezien hoe medewerkers veel meer dan voorheen zelf verantwoordelijkheid nemen.

Je merkt ook dat medewerkers juist nu behoefte hebben om met elkaar in contact te blijven. We organiseren elke ochtend een startoverleg om in te checken en kort te bespreken waar die dag aan gewerkt zal worden; tijdens de lunch staat het communicatiekanaal open en kan iedereen aan de virtuele lunchtafel aanschuiven; op woensdagmiddag praten we elkaar bij op het sociale vlak;

Hoe verloopt het communiceren met externe partijen als opdrachtgevers?

“Buiten de deur heeft iedereen ineens ook meer tijd voor overleg en zijn mensen beter bereikbaar dan voorheen. Ineens blijkt dat je niet overal fysiek over hoeft te vergaderen; sommige zaken lenen zich prima om op afstand af te stemmen en dat scheelt dus tijd. Misschien dat de Nederlandse vergadercultuur hierdoor blijvend gaat veranderen.. Ook organiseren we, net als veel andere bedrijven op vrijdagmiddag de virtuele borrel.”


[Lees verder] bekijk de volledige publicatie op: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=47385