Amsterdam
De stad
Het stedenbouwkundig plan van Java-eiland refereert aan de historische binnenstad van Amsterdam. Het plan is geen letterlijke kopie. Quatremère de Quincy zou het aangeduid hebben met het begrip ‘Imitatio’. Niet de letterlijke kopie maar de interpretatie van de geest van de bestaande stad vormt de achtergrond. De geest die zich vooral uit in de maat en schaal van het plan, de identiteit van de gebouwen en de heterogene bevolking.
Het grachtenpand
De ‘Imitatio’ opgave is ook de opgave op het niveau van de woning. Letterlijke formele verwijzingen leveren geen bijdrage aan de gestelde opgave. In het ontwerp is het historische grachtenpand tot haar essentie teruggebracht: de structuur van de twee wanden met daartussen de vloeren; de gevel als gedecoreerd vlies; de representatieve deur; de transparante half-openbare onderbouw.
Het vlies
Het gedecoreerde vlies volgt de contouren van een historische lijstgevel op vlucht. Zoals de contouren van ingepakte objecten van de kunstenaar Christo de herinnering aan het object zelf verhevigen, zo verhevigt het abstracte vlies de herinnering aan de gevel van het historische grachtenpand. De decoratie en rijkdom ontleent de gevel hier aan zichzelf in haar primaire betekenis als huid die bescherming biedt. De zinken losange-gevel lijkt op de geschubde zilveren huid van een vis.
De berg
Het Hollandse landschap kent geen bergen. Wat we wel kennen zijn hoge bebouwingsdichtheden. Hierbinnen kunnen we illusie van de berg cultiveren. Met de concrete opgave om een duo-grachtenwoning te ontwerpen in vier lagen binnen een travee van 4.50 m kan het verlies aan berg ruimschoots gecompenseerd worden.
De berg bepaalt de centrale hal van het huis. Alle kamers liggen aan deze verticale hal. De slalom-geplaatste steektrappen vormen de snelste weg naar de top.
De reeks
De vier huizen vormen een reeks. Het proto-type wordt niet als een stempel uit de moderne stedenbouw vier maal gekopieerd. Als elkaars spiegelbeeld staan de panden tegenover elkaar aan de gracht; de verticale strook met glazen puien steeds aan de zuidzijde om zo de middagzon te vangen. De vier representatieve voordeuren hebben elk hun eigen kleur.